change language
estàs a: home - ecumenisme i diàleg - trobades...r la pau - barcelona 2010 newslettercom contactar-noslink

Ajuda la Comunitat

  

Litúrgia d'Acció de Gràcies pel 50è aniversari de la Comunitat de Sant'Egidio

10 de febrer, a les 17.30 h Basílica de Sant Joan del Laterà

Més dificultats pels més pobres per trobar, conservar o quedars-e en una casa

Presentació de la guia ON 2018

Arriben a Itàlia els primers corredors humanitaris de 2018. La nova fase del projecte que s'ha convertit en un model d'acollida i integració per a Europa


 
versió per imprimir
3 Octubre 2010 10:30 | Santa Maria del Mar

Homilía del Cardenal Arzobispo de Barcelona, Dr. Lluís Martínez Sistach, en la eucaristía de la Encuentro Internacional por la Paz



Lluis Maria Martinez Sistach


Cardenal, Arquebisbe de Barcelona

Deseo, ante todo, expresar mi satisfacción por la celebración en nuestra ciudad de Barcelona del vigésimo quinto Encuentro Mundial por la Paz. En torno al altar de esta bellísima basílica, agradezco a la Comunidad de Sant’Egidio y a su fundador, el estimado Dr. Andrea Riccardi, que aceptara la invitación que le formulé de acoger en Barcelona, por segunda vez, este Encuentro que es una parábola del futuro, de un futuro mejor que, con la ayuda de Dios, esperamos para el mundo y para la aportación que las religiones pueden y deben hacer a la causa de la convivencia en la paz, la libertad y la justicia. Todavía está vivo en la memoria de esta ciudad el recuerdo de aquel decimoquinto encuentro de “Hombres y religiones” celebrado en los primeros días de septiembre del año 2001.

Comparto la responsabilidad de estas reflexiones sobre la liturgia de hoy con un querido hermano , Su Eminencia Filaret, Metropolita del Patriarcado de Moscú. Mis reflexiones aspiran a ser sólo una ayuda para iluminar nuestro espíritu al disponernos a participar en este nuevo Encuentro interreligioso. A todos nos mueve el llamado espíritu de Asís, recordando aquel encuentro convocado por el Papa Juan Pablo II y secundado generosamente por muchos líderes religiosos en octubre de 1986.

Una primera reflexión sobre el texto del profeta Habacuc que hemos escuchado. Se trata de un texto profético del siglo VII antes de Cristo, que comienza con una queja que puede sonar a extraña en nuestro tiempo, pero que es muy actual: el profeta se queja de la pasividad de Dios ante tantas injusticias. Y dice: “¿Por qué me haces ver desgracias, me muestras trabajos, violencias y catástrofes, surgen luchas y se alzan contiendas?”

¿No es ésta, queridos hermanos y hermanas, la visión actual que ofrece todavía nuestro mundo? Nosotros mismos, que nos disponemos a trabajar durante estas tres jornadas sobre la convivencia en tiempos de crisis, sobre una visión del mundo que sea “la familia de Dios y la familia de los pueblos”, podemos estar tentados de dejarnos arrastrar por el desaliento. Como diciéndonos: “Nosotros proponemos un ideal, pero la realidad va por otro lado. Nosotros proponemos una ilusión y una esperanza, pero en la realidad lo que se impone es la violencia y el conflicto. Nosotros proponemos la paz, pero lo que domina es el conflicto y el enfrentamiento”.

Ante esto, queridos hermanos y hermanas, os invito fraternalmente y me invito a ser hombres y mujeres de fe. Siguiendo la respuesta que escuchó el profeta, no perdamos la esperanza. El Dios de la justicia y de la paz no fallará. Dispongámonos a escuchar con espíritu abierto. Estemos atentos a los mejores mensajes de paz, de convivencia, de fraternidad y de compasión que hallamos en el fondo de todas las grandes tradiciones religiosas. 

“El injusto –dice el profeta bíblico- tiene el alma hinchada, pero el justo vivirá por su fe”. La fe no es una conquista humana, sino un regalo de la gracia de Cristo que hay que pedir. La historia del auténtico apostolado y de la santidad es una epopeya de “imposibles humanos”, llevados a término por el Espíritu de Dios que tiene por instrumentos suyos a los “hombres de fe”. Que siempre seamos hombres y mujeres de alma sensible a las causas de los pobres. Que no tengamos un alma hinchada y orgullosa, sino sensible y compasiva. Miremos de ser hombres y mujeres justos, viviendo por la fe. Seamos hombres y mujeres que vivamos gracias a la fe.

Per a una segona reflexió, us demano que em permeteu d’expressar-la en la llengua pròpia de Catalunya, que és la llengua materna de molts i moltes que m’escolten. 

Sant Pau, a la segona lectura, ens invita a donar una resposta positiva als dons que cadascú ha rebut de Déu i ens demana que ho fem amb fortalesa espiritual, amb amor i amb un judici recte. És un consell excel•lent per al treball que ens disposem a fer aquests dies a Barcelona. La Trobada “Homes i Religions”, coneguda també com a “Pregària per la Pau”, ha fet camí en nom de Déu i segons l’esperit d’Assís. Per això podem celebrar els 25 anys d’aquestes trobades.

Hem d’aixecar els nostres cors a Déu donant-li gràcies pels dons amb què ens ha agraciat en aquest quart de segle. Hem fet ja un llarg camí i els fruits que podem veure han estat molts i molt bons. Això ens ha d’animar a continuar en la ruta empresa. El camí que ens queda encara és llarg.

Però si mirem el trajecte que ja hem fet, podem dir que aquest esperit d’Assís ha agermanat milers de persones durant tots aquests anys, i les ha unides amb una sensibilitat comuna que ha ultrapassat tot tipus de fronteres i barreres. Homes i dones de religió, pensadors, polítics, economistes s’han sentit tocats dins del cor per l’esperit d’Assís i s’han fet, dins de les possibilitats de cada persona, servidors humils de la convivència i de la pau en les seves societats i en el món globalitzat i plural d’avui.

Tots aquests homes i dones que han fet possibles les 25 edicions de la Pregària per la Pau són testimonis que aquesta iniciativa es fa gràcies a l’amistat i en un món que cal construir mitjançant l’art de conviure. La Pregària per la Pau es fa en nom de la fe en el Déu de la pau, que vol el bé de tots els seus fills, sobretot els més dèbils, fràgils i sofrents.

La mia terza riflessione la farò in italiano, pensando appunto ai tanti membri di questo paese fratello che ci accompagnano. Il Vangelo di oggi mi pare che ci può aiutare a vivere con intensità spirituale i vari eventi del nostro Incontro. Gesù ci dice che la fede può fare dei miracoli. Lo crediamo sinceramente. La fede può fare il miracolo di convertire il proprio cuore e di cambiare il mondo.

Dobbiamo credere che la fede può fare il miracolo di realizzare il titolo dell’Incontro di Barcellona: “Vivere insieme in un tempo di crisi” e costruire la “famiglia di Dio, famiglia dei popoli”. E’ questa oggi la nostra sfida davanti alla tentazione di isolarsi, di vivere lo scontro e di voler sopprafare da soli e solo per sé stessi la crisi. Il messaggio dell’Incontro è l’unica alternativa alla guerra, al conflitto e alla diffidenza. L’unica via del nostro mondo plurale e globalizzato è quella di vivere insieme nella fedeltà alla propria identità e ai propri diritti nel rispetto dell’identità e dei diritti altrui.

Come è solito dire in questi incontri di uomini e religioni, la pace è un cantiere aperto a tutti, è una realtà che dobbiamo costruire tra tutti. Solo da questo vissuto e da questo vivere insieme, nutrito dal dialogo e l’incontro generoso con l’altro, potremo trovare un discorso autentico e rassicurante per il presente e per il futuro.

La liturgia di oggi ci chiede di essere uomini e donne di fede e di forza spirituale (prima lettura); chiede ad ogniuno di ringraziare Dio e di fare fruttificare i doni ricevuti, di conservare il serbatoio di saggezza nel proprio spirito (seconda lettura); ci chiede, infine, di adoperarci affinché questa fede sia in noi una forza e uno slancio a favore della pace e la convivenza tra i popoli, così che essi possano essere non solo una famiglia di popoli, ma anche una famiglia di Dio. E quando avremo lavorato per realizzare questi scopi, siamo anche umili per porre tutta la nostra fiducia nell’aiuto de Dio e per dirci l’un l’altro, come ci propone oggi il Vangelo: “siamo dei servi senza alcun merito: non abbiamo fatto altro che il nostro dovere”.

+ Lluís Martínez Sistach
Cardenal Arquebisbe de Barcelona

 


Barcelona 2010

Missatge
del Papa
Benet XVI


NOTÍCIES RELACIONADES
1 Febrer 2018
BARCELONA, ESPANYA

Més dificultats pels més pobres per trobar, conservar o quedars-e en una casa


Presentació de la guia ON 2018
ES | CA
21 Novembre 2017
BARCELONA, ESPANYA

Andrea Riccardi a la presentació de llibre “PERIFÈRIES” a Barcelona

IT | ES | CA
8 Novembre 2017
BARCELONA, ESPANYA

Memòria de la nit dels vidres trencats


Record de la deportació dels jueus europeus als camps de concentració i extermini nazis. No hi ha futur sense memòria
IT | ES | CA
25 Setembre 2017
JOS, NIGÈRIA

#PathsofPeace a Nigèria: a Jos, cristians i musulmans dialoguen per obrir Camins de Pau


Després de Münster es multipliquen les trobades de pregària i diàleg entre les religions organitzats per Sant'Egidio
IT | EN | ES | DE | CA
23 Setembre 2017

En VÍDEO, les intervencions de la taula rodona 'Migrants: salvar, acollir, integrar'


#PathsofPeace
IT | ES | CA
22 Setembre 2017
MÜNSTER, ALEMANYA

Camins de pau: texts. vídeos i noticies de la trobada internacional de pregària per la pau de Münster

IT | EN | ES | FR | CA
totes les notícies relacionades

{PROGRAMMA_BOX_PP}

NOTÍCIES RELACIONADES
1 Febrer 2018
BARCELONA, ESPANYA

Més dificultats pels més pobres per trobar, conservar o quedars-e en una casa


Presentació de la guia ON 2018
ES | CA
21 Novembre 2017
BARCELONA, ESPANYA

Andrea Riccardi a la presentació de llibre “PERIFÈRIES” a Barcelona

IT | ES | CA
8 Novembre 2017
BARCELONA, ESPANYA

Memòria de la nit dels vidres trencats


Record de la deportació dels jueus europeus als camps de concentració i extermini nazis. No hi ha futur sense memòria
IT | ES | CA
25 Setembre 2017
JOS, NIGÈRIA

#PathsofPeace a Nigèria: a Jos, cristians i musulmans dialoguen per obrir Camins de Pau


Després de Münster es multipliquen les trobades de pregària i diàleg entre les religions organitzats per Sant'Egidio
IT | EN | ES | DE | CA
23 Setembre 2017

En VÍDEO, les intervencions de la taula rodona 'Migrants: salvar, acollir, integrar'


#PathsofPeace
IT | ES | CA
22 Setembre 2017
MÜNSTER, ALEMANYA

Camins de pau: texts. vídeos i noticies de la trobada internacional de pregària per la pau de Münster

IT | EN | ES | FR | CA
totes les notícies relacionades